Klachtenregeling (cliëntvertrouwenspersoon)

Medewerkers van De Weerde doen hun best je zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent. Het is belangrijk dat je dat serieus neemt. Hier lees je wat je dan kunt doen.
Zelf bespreken
Als je ergens niet tevreden over bent, kun je jouw klacht het best zelf met de betreffende persoon bespreken. Of je bespreekt het zelf met jouw persoonlijk begeleider. Dit zijn de voordelen van je klacht zelf bespreken:
- Je kunt je verhaal vertellen en aangeven waar of hoe de klacht is ontstaan.
- De medewerker kan je vragen beantwoorden, opheldering geven als er misverstanden zijn, zo nodig excuses aanbieden enzovoorts.
- Samen kan je overleggen hoe het probleem kan worden opgelost.
Je klacht bespreken met de begeleider, is niet altijd even makkelijk. Wil je hulp bij dat gesprek? Dan kan je de cliëntvertrouwenspersoon inschakelen. Die kan je op verschillende manieren helpen.
De cliëntvertrouwenspersoon inschakelen
Schakel de cliëntvertrouwenspersoon in als je samen wilt bekijken hoe je iets aan je klacht kan doen. Je kunt de cliëntvertrouwenspersoon inschakelen als het niet lukt om zelf de klacht te bespreken met de betreffende persoon (de medewerker). Of als het gesprek met die persoon niet naar tevredenheid is verlopen.
Samen met de cliëntvertrouwenspersoon bekijk je de mogelijkheden om iets aan je klacht te doen. Meestal probeert zij te bemiddelen. Ze kan ook informatie geven over andere manieren die er zijn om iets met de klacht te doen. Bijvoorbeeld de onafhankelijke klachtencommissie. Ze kan ook aanbevelingen doen aan de organisatie. Bijvoorbeeld om herhaling te voorkomen of om de kwaliteit van zorg te vergroten.
Helga van Silfhout is cliëntvertrouwenspersoon voor De Weerde. Zij:
- heeft een open en onafhankelijke opstelling,
- spreekt geen oordeel uit over de inhoud van de klacht,
- begeleidt het proces,
- draagt bij aan het herstel van de relatie en het vertrouwen,
- gaat uit van de eigen zeggenschap en mondigheid van zowel de bewoner als de zorgverlener,
- respecteert de wensen en doelen van de bewoner en de zorgverlener,
- respecteert de privacy van de betrokkenen.
Heb je behoefte aan hulp van de cliëntondersteuner? Neem contact op met Helga van Silfhout via de mail, Helga@deexternevm.nl of telefonisch, 06 – 348 807 00. Je kunt ook even op haar website kijken: www.deexternevm.nl.