Cliëntvertrouwenspersoon
De cliëntvertrouwenspersoon inschakelen
Schakel de cliëntvertrouwenspersoon in als je samen wilt bekijken hoe je iets aan je klacht kan doen, zie ook de stappen die we op een rijtje hebben gezet. Je kunt de cliëntvertrouwenspersoon inschakelen als het niet lukt om zelf de klacht te bespreken met de betreffende persoon (de medewerker). Of als je niet tevreden bent over hoe het gesprek met die persoon verliep.
Wat doet de cliëntvertrouwenspersoon?
Samen met de cliëntvertrouwenspersoon bekijk je de mogelijkheden om iets aan je klacht te doen. Meestal probeert zij te bemiddelen. Ze kan je ook informatie geven over andere manieren die er zijn om iets met je klacht te doen. Bijvoorbeeld bij het Klachtenportaal Zorg. Daar is De Weerde bij aangesloten. Ze kan ook aanbevelingen doen aan De Weerde. Bijvoorbeeld om herhaling te voorkomen of om de kwaliteit van zorg te vergroten.
Wie is de cliëntvertrouwenspersoon?
Helga van Silfhout is onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon voor De Weerde. Zij:
- heeft een open en onafhankelijke opstelling
- spreekt geen oordeel uit over de inhoud van de klacht
- begeleidt het proces
- draagt bij aan het herstel van de relatie en het vertrouwen
- gaat uit van de eigen zeggenschap en mondigheid van zowel de cliënt als de zorgverlener
- respecteert de wensen en doelen van de cliënt en de zorgverlener
- respecteert de privacy van de betrokkenen
- reageert binnen 1 week.
Heb je behoefte aan hulp van de cliëntvertrouwenspersoon? Neem contact op met Helga van Silfhout via de mail, Helga@deexternevm.nl of telefonisch, 06 – 348 807 00. Je kunt ook even op haar website kijken: www.deexternevm.nl.